Pages

25 March 2012

Perempuan bertudung dengan bersanggul/berjambul

Salam:))


Hai kawan-kawan. hari tu aku baca satu artikel berkenaan dengan tudung yang ade sanggul. Eh, tudung tu bukan satu set sekali dengan sanggul. Tapi orang yang pakai tu mengenakan tudung sambil nampak sanggul. Bagi diorang benda tu macam glemer gitew. kahkahkah. Tapi aku taksuka sikit, lagipun benda tu haram la..Siap ada hadith lagi yang mengatakan benda ni haram. Eh, tapi ada jugak pemakaian tudung yang ade sanggul ni tak haram. Cuma die ade syarat. Nak tau syarat dia? ha....tunggu dulu.


"Dua golongan di kalangan ahli neraka yang tidakkan aku pandang iaitu kaum yang bersama mereka cemeti seperti ekor lembu yang dengannya digunakan memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian bagaikan bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat. Sanggul dikepala mereka ditusuk tinggi-tinggi seperti bonggol unta yang sangat lemah. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan sesungguhnya bau syurga itu sudah boleh dicium dari jarak demikian dan demikian."(Riwayat Muslim).


Hush, tak cium bau syurga langsung!  Menurut apa yang diperkatakan oleh Ustaz Nor Zamin ,


Sanggul tinggi adalah harus apabila tidak menarik perhatian orang lain dan tidak mempunyai niat-niat yang tidak baik. Awas!!! Jika sanggul tersebut dapat menarik perhatian orang bukan mahram dan boleh membangkitkan syahwat orang lelaki lain, maka ia menjadi haram dan perlu menukar teknik sanggulnya dari tinggi menjadi rendah. Harus bersanggul tinggi dihadapan suaminya atau berpakaian cantik dihadapan suaminya, kerana ini adalah suruhan agama berhias untuk keselesaan suaminya.


So, kesimpulannya siapa yang rambut panjang dan lebat tu, boleh la jugak buat sanggul...tapi rendah-rendahkan. Jangan sampai menarik perhatian orang. Ha...aku kalau nampak orang buat sanggul tinggi-tinggi, mesti rasa nak tergelak. Sebab nampak macam kepala diorang semulajadi besar. hahaha. Dah ghope Alien pun boleh. Jom bayangkan alien pakai tudung.






Hahaha, ade gaya ade gaya. Padahal alien punya kepala memang semulajadi besar. Tak macam orang pakai sanggul tinggi ni, diorang memang sesaje buat-buat besar. Er, maksud aku..buat kepala diorang besar. hahaha. Ade satu benda sadis ni lagi sadis, ada orang jual skaf yang memang dah tersedia dengan sanggul. Ha..ini lagi melawakkan~ dan sadis -,- haha.





Memule aku jumpe menatang ni, seriously aku terkezut giler. Hahaha, dan aku rasa siapa yang pakai ni desperately nak sanggul tinggi. Cer pakai kepala original? Takyah nak besar-besar sangat lah kan? Jujurku katakan, aku bangga ada kepala ori. lol. 



Yang menulis,
Bella 
Wassalam :D



4 comments:

Lily said...

Bukannya cantik pun ada sanggul tu -__-

bella YOYO said...

mcm alien...

Anis Aqilah said...

saya setuju,,, nampak cam alien jerwp

Anis Aqilah said...

setuju sgt, nampak kelakar and pelik bila sanggul tinggi